Álmában felfüggeszt egy picit
A magukat a „jogállam barátaiként” feltüntető baloldali politikusoknak és jogászi elitjüknek a „jogállamiság” igazából csak egy politikai szlogen.
Fleck Zoltán szerint a demokratikus kormányzás csak a jogállamiság részleges felfüggesztésével valósulhat meg.
A magyar politikai közélet újra reflektorfénybe került a jogállamiság kérdése kapcsán, miután Fleck Zoltán jogszociológus a Klubrádió Másrészről című műsorában kijelentette:
Időlegesen fel kell majd függeszteni az Alaptörvény egyes részeit, mert különben nem tud majd demokratikusan kormányozni az új erő.”
A kijelentés hatalmas vitát kavart, hiszen a demokratikus kormányzás alapelveit érinti, és alapvető kérdéseket vet fel a hatalomra kerülés lehetőségeiről egy esetleges választási győzelem után.
Fleck Zoltán szerint a Fidesz által létrehozott Alaptörvény nem alkalmas arra, hogy a demokratikus elveket maradéktalanul érvényesítse:
Az Alaptörvény bűnben fogant: nem alkalmas sem tartalmában, sem közjogilag az alkotmányi fogalom betöltésére.”
Az általa megfogalmazott kritika szerint az Alaptörvény alkotmányossági válságot teremtett, amelyet nem lehet pusztán politikai megállapodásokkal feloldani.
A vita gyökerei 2010-ig nyúlnak vissza, amikor a Fidesz kétharmados győzelme után megalkotta az új Alaptörvényt.
Egy jogilag kusza rendszerben élünk, ezt egyébként hétköznap is tapasztaljuk... Hosszú évek óta egy szétvert jogállamban élünk, ahol a jogpolitika eszközzé vált”
– hangzott el az interjúban.
A jogállamiság felfüggesztése azért merült fel, mert az új politikai erők szerint az Alaptörvény módosítása kétharmados parlamenti többséget igényel, amit az ellenzéknek szinte lehetetlen megszereznie.
Az a kijelentés, hogy az Alaptörvény bűnben fogant, nemhogy ma is fenntartható, hanem az Alaptörvény fejlődését tekintve még inkább kijelenthető.”
Bárándy Péter volt igazságügyminiszter arra figyelmeztetett: „Tessék az ellenzéknek Lengyelországot figyelni.”
A kijelentés arra utal, hogy az Európai Unióban a jogállamisági problémák már korábban is komoly politikai és gazdasági következményekkel jártak, különösen Lengyelország esetében, ahol az alkotmánybíróság függetlenségének megsértése miatt az Unió szankciókat helyezett kilátásba.
Fleck Zoltán szerint az Alaptörvény ideiglenes felfüggesztése nem forradalmi lépés, hanem kényszer:
Ha olyan szabályok vannak az Alaptörvényben, amelyek nem engedik meg a többségi akarat végrehajtását az aktuális kormányzatnak, akkor azokat időlegesen fel kell függeszteni, hogy kormányozni tudjon.”
Az ellenzéki gondolkodók szerint az új politikai erőnek be kell jelentenie, hogy az Alaptörvény felfüggesztése csak ideiglenes, és hosszú távon egy konszenzuális alkotmányozási folyamatot kell megkezdeni:
Ez nem egy forradalmi lépés, hanem a jogállami működés visszaállításának egy lépése, amelyet demokratikus legitimációval kell megvalósítani.”
Fleck Zoltán arra is rámutatott, hogy a jogállamiság válsága mögött társadalmi problémák is húzódnak:
Az a veszély az autokráciáknak, hogy a saját végüket rosszul tervezik... A demokráciának az a sajátossága, hogy a politikai változások tervezettek és békések.”
Az alkotmányozás tehát nemcsak politikai, hanem társadalmi kérdés is: az új politikai erőnek el kell gondolkodnia azon, hogyan lehet nagyobb társadalmi részvételt biztosítani az alkotmányozási folyamatban.
Az új politikai erő egyik legnagyobb kihívása, hogy a választások után azonnal szembesülni fog azzal, hogy a hatalommegosztás visszaállítása és a jogállamiság helyreállítása érdekében az Alaptörvény bizonyos részeit ideiglenesen fel kell függeszteni. Fleck szerint:
Egy demokratikus szándékú kormányzást tervező politikai erő nem eshet abba a hibába, hogy a régi Alaptörvény alapján próbál demokratikusan kormányozni.”
A beszélgetők szerint új politikai erők számára az egyik legfontosabb kérdés, hogyan kezeljék az alkotmányos válságot, miközben nem vesztik el a demokratikus legitimációt. A történelmi és nemzetközi példák azt mutatják, hogy az alkotmányos változások nem kerülhetik meg a társadalmi konszenzus szükségességét.
Nem kellett sokat várni Szánthó Miklós reakciójára.
Az Alapjogokért Központ főigazgatója azt mondta: „Megint olvasom, hogy balos jogászok azt javasolják – mint 2021-ben –, hogy feles többséggel is lehessen majd ellenzéki győzelem esetén Alaptörvényt módosítani, és
egy picikét majd felfüggesztik a jogállamot – persze a jogállamiság helyreállítása érdekében.
Akkor is, hogyha csak sima többséget szerez a parlamentben, azaz, hogyha megszerezte a választók többségének felhatalmazását arra, hogy kormányozzon, akkor kormányoznia kell. Tehát mindent meg kell tennie, hogy kormányozni tudjon.”
„Most ott lép be majd az Alaptörvénynek az a szakaszra, ami a hatalom kizárólagos birtoklását tiltja, mert hogyha olyan szabályok vannak az Alaptörvényben, amelyek nem engedik meg a többségi akarat végrehajtását az aktuális kormányzatnak, akkor azokat időlegesen fel kell függeszteni, hogy kormányozni tudjon.
Most azt az egyet nem tudom, hogy Magyar Péterék mindezt az ukrán titkosszolgálatokkal való egyeztetés előtt, esetleg Magyarország hadba léptetése közben, vagy Ukrajna EU-csatlakozásának megszavazása után terveznék megcsinálni.”
Ezt is ajánljuk a témában
A magukat a „jogállam barátaiként” feltüntető baloldali politikusoknak és jogászi elitjüknek a „jogállamiság” igazából csak egy politikai szlogen.
Szánthó Miklós reakciója itt nézhető meg:
Nyitókép: Attila KISBENEDEK / AFP